Online marketeer

Via het online kanaal presenteren en verkopen van producten heeft een enorme vlucht genomen in de laatste 20 jaar. Zie jij jezelf in de rol van de specialist die bedrijven helpt die weg naar klanten zo goed mogelijk te benutten?

Bekijk het leerpad

Ontdek of dit beroep bij jou past

Aan de hand van een korte beroepentest kun je zien of dit beroep bij jouw interesses past. De grafiek laat ook zien op welke gedragsaspecten jouw profiel meer of minder aansluiting heeft op een beroep.

Doe de beroepentest

Beroep

Een online marketeer richt zich het promoten en verkopen van producten of diensten via internet. Om vooraf de aanpak te bepalen en achteraf de effecten te kunnen meten is ook marktonderzoek een belangrijk onderdeel van de functie.

De online marketeer is marktgericht en denkt strategisch. Hij analyseert en onderzoekt de markt. Hij beheert de gebruikte kanalen, rapporteert resultaten en zoekt manieren om zaken te optimaliseren.

Als online marketeer heb je onder andere kennis van online marketingstrategieën, online advertising, media en zoekmachineoptimalisatie (SEO). 

Online marketeers zijn in dienst bij bedrijven die hun omzet halen uit verkoop via internet. Daarnaast zijn er bureaus die de online marketing voor bedrijven opzetten en uitvoeren.

Een online marketeer een strategie kunnen formuleren, campagnes bedenken en uitwerkenen en vervolgens resultaten evalueren. Afstemmen met de interne organisatie, overleggen met reclamebureaus  en leveranciers vormen een belangrijk deel van de functie. 

Leerpad

Welke verschillende skills worden van je gevraagd als Online marketeer?