IT helpdesk medewerker

Je kent het wel: een computer die crasht, nieuwe software die je niet begrijpt, een app die niet werkt, geen internetverbinding... Dan is de IT helpdesk medewerker de redder in nood. Iets voor jou?

Bekijk het leerpad

Ontdek of dit beroep bij jou past

Aan de hand van een korte beroepentest kun je zien of dit beroep bij jouw interesses past. De grafiek laat ook zien op welke gedragsaspecten jouw profiel meer of minder aansluiting heeft op een beroep.

Doe de beroepentest

Beroep

De IT helpdesk medewerker helpt collega’s of klanten met praktische vragen of problemen op het gebied van IT. Hij of zij beantwoordt vragen over het werken met de verschillende systemen en verhelpt storingen. Zo snel mogelijk alle toepassingen weer beschikbaar maken voor gebruikers is belangrijk omdat zonder de IT hulpmiddelen het werk grotendeels stil komt te liggen.

Een IT helpdesk medewerker is communicatief en klantgericht. Hij kan goed omgaan met stress en probeert problemen zo goed en vlot mogelijk op te lossen. Daarbij is hij tamelijk zelfstandig en pragmatisch.

Een IT helpdesk medewerker heeft een gedegen kennis van Windows besturingssystemen (Win10, Server2008, -2012 & -2016) en de technische kant van IT.

IT helpdeskmedewerkers werken vaak in wat grotere organisaties met veel IT gebruikers. Dit kunnen allerlei soorten organisaties zijn: overheden, ziekenhuizen, banken, verzekeraars.

Een IT helpdesk medewerker is goed in het oplossen van problemen, Daarbij heeft hij oog voor de situatie en vraag van de (interne) klant. Hij kan goed informatie verstrekken, zaken uitleggen. Een goede IT helpdesk medewerker is pas tevreden als de gebruiker vindt dat hij goed geholpen is.

Leerpad

Welke verschillende skills worden van je gevraagd als IT helpdesk medewerker?